Door:
Erik Kroon
Gefrustreerde ondernemers
Geplaatst op vrijdag 19 oktober 2012Ik ben een ondernemer, die hart en ziel in mijn bedrijf legt. Ik ben een vakidioot die alleen maar bezig is met details en nieuwe concepten en vind het belangrijk om iets terug te doen naar de maatschappij door mijn diensten in te zetten voor goede doelen, veelal met kinderen.
Toch maak ik ze mee, gefrustreerde ondernemers. Ondernemers die hun bedrijf voor heel veel geld hebben verkocht en erachter komen dat ze daarna in een diep dal vallen. Ze komen er dan achter dat stilzitten niet bij hun past. Ook komen ze er dan pas achter dat ze weer opnieuw moeten gaan ondernemen en dat dit vele malen moeilijker is dan je “oude” bedrijf onderhouden en verbeteren. Ik vergelijk het regelmatig met mijn salesafdeling. Het is veel makkelijk om warme klanten te onderhouden dan nieuwe te vinden. Deze nieuwe klanten moet je immers eerst vertellen en laten ervaren welke kwaliteiten we hebben en waar we voor staan, terwijl een warme klant reeds weet wie je bent en hoe je je diensten uitvoert. Deze begrijpt prijs/kwaliteit verhouding veel makkelijker dan een nieuwe klant.
De laatste aanvaring met een gefrustreerde ondernemer was iemand die groot was in zijn branche. Een ondernemer die risico nam, voordat hij vergunningen rond had, een ondernemer die dingen goedkeurde terwijl hij diep van binnen wel wist dat hij op het randje van de wet balanceerde. ''Niet ondernemers'' keuren dit gedrag niet goed, net als de overheid uiteraard, terwijl ik dit meer zie als slimheid en gebruik maken van de gaten in het bekende web. Het grappige is dat deze bewuste ondernemer ook met slimheid op het juiste moment voor het maximale bedrag zijn bedrijf verkocht en wist dat hij de hoofdprijs had gekregen.
Daarna komt het verval. De ondernemer kijkt met argusogen naar zijn oude bedrijf en vindt dat de nieuwe ondernemer het niet goed doet. Hij heeft tijd over en gaat zich druk maken als ''niet ondernemer'' tegen ondernemers die op het randje van de wet balanceren, hij weet immers hoe een ondernemer denkt. Deze oud ondernemer heeft zoveel tijd over dat hij bezwaar gaat maken tegen ondernemers, om nieuwe kansen te dwarsbomen, veelal uit frustratie. Hij had dit natuurlijk veel beter gedaan.
Het klinkt misschien een beetje vreemd uit mijn mond, maar mocht ik mijn bedrijf ooit verkopen dan verhuis ik en zorg direct dat ik een onderneming heb waar ik drie uurtjes per dag druk mee kan zijn en doe ik mijn sociale plicht om ondernemers te helpen met mijn ideeën. Zo voorkom ik dat ik een ouwe zeur word, die andere ondernemers dwarsboomt.
Erik Kroon
Erik helpt graag ondernemers met het zoeken naar de juiste innovatie in hun branche en bedrijf.
Erik Kroon
Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:
Laatste Blogs
05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...10-02
Schindler Familyday!27-01
Grote kans dat je volgende uit...09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...08-01
Waarom RentSeeDo mislukte06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...14-08
Outdoor is het nieuwe indoor09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...12-02
Pretpark of SOS Events02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...