Door:
Erik Kroon
Leve de horeca!
Geplaatst op dinsdag 26 juni 2012Ik word gek van al die kookprogramma´s, van al die zogenaamde “Celebrities” die goed kunnen koken. Vooral mannen zijn de laatste tijd in de picture als het om koken gaat. “Mijn man staat achter het fornuis en ik zit op mijn vrije zondag op de bank”, schrijft een vriendin van mij op haar Facebook. Uiteraard vind “hij” het fantastisch aan zijn `vind ik leuk` reactie te zien. Ik niet. Ik heb een hekel aan koken. Nooit leuk gevonden en ben dus ook niet zo´n man die dan ook een cursus gaat volgen omdat emancipatie dat nu eenmaal eist. Ik zeg altijd maar zo: gelukkig zijn er ook nog restaurants en daar vertoeven we dan ook graag. Leve de horeca!
Zo was het, vast een van de weinig mooie dagen in juli 2011, dat ik op een terras zit samen met mijn gezin. We drinken wat en bestellen om 17.01 uur 3 tosti´s. “Dit is helaas niet mogelijk”, wordt er gezegd, en ik word vriendelijk verwezen naar de andere kaart. “Hoezo?” vraag ik. “Is de kaas op? Tosti-ijzer overleden? Ketchup op?” “Nee meneer, het is 5 uur geweest, en dan kunt u niet meer van de lunchkaart bestellen.” Ik vroeg aan de dame die ons hielp of de eigenaar ook aanwezig was en of wij hem konden spreken. Een klein kwartier later zat de eigenaar bij ons aan tafel. Zijn uitleg was simpel: “ieder restaurant doet dit zo al 100 jaar, en wij dus ook”. Oftewel; regels gaan boven gastvrijheid. Leve de horeca!
We rijden terug, zonder tosti en besluiten een horecazaak te beginnen die niet aan deze etiquette doet. Om te beginnen bieden we gratis WiFi aan. Daarna zal iedereen die bij binnenkomst die incheckt via de Facebookpagina van het restaurant gratis een welkomstdrankje krijgen, waardoor er direct zichtbaar is welke “profielen” er in het restaurant zitten. Tevens hang ik dan een aantal tv schermen op waarop iedereen zijn reactie live via Twitter kan geven, waardoor de keuken en de bediening nog beter hun best gaan doen en de kwaliteit omhoog zou schieten. Ik zou vragen aan de chefkok een drumstel te bouwen van potten en pannen en elke keer als er een fooi wordt gegeven er een drumsolo volgt, die live te volgen is op de website. Uiteraard kun je ook in de avond gewoon een tosti bestellen. En wees gerust, ik sta dan niet in de keuken!
Erik Kroon
Erik Kroon
Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:
Laatste Blogs
05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...10-02
Schindler Familyday!27-01
Grote kans dat je volgende uit...09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...08-01
Waarom RentSeeDo mislukte06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...14-08
Outdoor is het nieuwe indoor09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...12-02
Pretpark of SOS Events02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...