Erik Kroon

We zijn er allemaal ingetuind...

Geplaatst op dinsdag 28 februari 2012


In 2008 was het helemaal hot, ieder hotel moest eraan geloven; het GreenKey certificaat dat aangeeft dat je duurzaam onderneemt. De een had brons en de andere goud. Nu, amper 3 jaar later, heeft ieder hotel een vorm van GreenKey. Het resultaat; bakken met geld geïnvesteerd met als resultaat? Profit, People, Planet? Of gewoon keiharde marketing?

Het is een gezonde zaak om je druk te maken over je gas, water en elektra verbruik. En natuurlijk is het zinvol om te bekijken of gloeilampen niet meer kosten dan led verlichting. Uiteraard is het verstandig dat de verwarming pas aangaat door middel van een bewegingsmelder in een hotelkamer. Maar is dit niet vooral kostentechnisch en inkooptechnisch slim? Dit is toch niet iets wat je door de overheid verteld hoeft worden? We hebben toch geen certificaat nodig om goed te ondernemen? Is het niet zo dat dit alles een fantastische marketing actie is geweest van de overheid zelf? Door de postbus51 spotjes en door de gesubsidieerde certificaten?

En ja⃛ ook ik ben er ingestonken. Ik als trendsetter in onze branche wilde ook trendsetter zijn in duurzaam ondernemen. Ik wilde genoemd worden bij netwerkborrels. Ik wilde in alle vakbladen staan met mijn bedrijf. En daar stond ik in 2008 met mijn goede gedrag op de foto met het eerst uitgereikte certificaat CO2 neutraal ondernemen in onze tak. Ik sprak op HBO opleidingen over dit certificaat alsof ik de wereldcup had gewonnen en vertelde tijdens verjaardagsfeestjes hoe goed we wel niet duurzaam bezig waren.

Het is namelijk heel simpel zo´n certificaat; je mailt het aantal kilometers die je rijdt van bijvoorbeeld je bedrijfswagens door naar zo´n instantie. Ze geloven je op je blauwe ogen, zonder dat ze dit komen controleren. Daarna wordt alle CO2 uitstoot berekend, met als tegenprestatie het betalen van een factuur waarmee wordt geïnvesteerd in groene energie. En eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit aan de certificaten man gevraagd waar hij precies mijn centjes in heeft geïnvesteerd. Het zal me misschien geeneens verbazen als hij vanaf zijn luie strandstoel, op Palmbeach Aruba, zijn factuurtjes en certificaten verstuurd.

Voorlopig hangt de versie 2012 wel netjes boven mijn bureau ,is hij in PDF na te lezen op onze site en staat in elke offerte dat wij CO2 neutraal ondernemen.

Zijn we er allemaal ingetuind, of⃛.. is het slimme marketing?

Erik Kroon

SOS Events heeft een aantal MVO arrangementen en bedrijfsuitjes samengesteld waaronder één met de e-step. Deze electrisch aangedreven step wordt met groene stroom geladen en rijdt geruisloos zonder CO2 uitstoot door de natuur van de Veluwe.



Erik Kroon

Erik Kroon

Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.

Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:

Laatste Blogs


05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...

10-02
Schindler Familyday!

27-01
Grote kans dat je volgende uit...

09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...

08-01
Waarom RentSeeDo mislukte

06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...

14-08
Outdoor is het nieuwe indoor

09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...

12-02
Pretpark of SOS Events

02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...
» Alle blogs