Door:
Erik Kroon
Telefonisch bedonderd worden
Geplaatst op maandag 14 januari 2013‘Erik, een Engelsman aan de lijn.´ Via de receptie krijg ik te horen een belangrijke man aan de lijn te hebben. Hij komt uit Engeland en heeft een aanvraag voor een aantal internationale grote bedrijven die in Nederland teambuilding nodig hebben. Dit was de samenvatting die ik kreeg, toen ik door werd verbonden met Michael, tenminste dat was zijn voornaam, zijn achternaam kon ik niet verstaan.
Bij zulke telefoontjes gaan mijn voelsprieten omhoog staan en weet ik dat het een bedonder telefoontje wordt. Soms, heel soms, neem ik de tijd om zijn verhaal aan te horen, alleen al om zijn verkoopargumenten te horen.
Hoe herken ik op voorhand een bedondertelefoontje? Nou, als hij aan de telefoon zegt een aanvraag te hebben voor meerdere grote internationale bedrijven dan klopt het al niet. Tevens zijn agressie naar de receptie toe, waarbij er werd gezegd dat ze heel snel moesten doorverbinden met dhr. Kroon omdat zij anders verantwoordelijk waren voor een miskleun van ons bedrijf, is ook niet echt oprecht en eerlijk te noemen.
Maar, ‘vertel Michael, wat heb je te verkopen?´ was mijn vraag. En dan komt er minimaal een verhaal met 20 vragen waarop je altijd ja zegt. Zoals; ‘Erik (ze praten altijd met je voornaam), als ik je een klant kan bieden van 100.000 euro wil je deze dan hebben?´, ‘Erik als ik je in contact breng met de CEO´s van een aantal multinationals, zou je deze dan willen ontmoeten?´ Etc etc.
Na vraag 3 vroeg ik aan Michael dezelfde vraag terug, en vroeg hem daarop te antwoorden. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Toch gaf hij als antwoord een ‘ja´. Daarna vroeg ik hem of hij getrouwd was of dat hij een vriendin had, al aarzelend gaf hij antwoord en begon te realiseren dat ik zijn spel door had. ‘To the point´ was zijn antwoord, en ik zei: ‘Hoezo? Wat is er aan de hand?´ Waarschijnlijk begon zijn supervisor door te hebben dat hij niet goed bezig was en dat er op deze manier niks verkocht werd.
Ondertussen stond zijn manager waarschijnlijk naast hem met het kappen gebaar. Deze klant ga je niks verkopen, stoppen. Toen ik aan hem vroeg wat hij me nu precies wilde verkopen vertelde hij dat hij afspraken kon regelen, op 21 maart 2012 met diverse CEO´s van multinationals in een hotel naast Schiphol. ‘Zo, interessant´, zei ik toen oprecht (in ieder geval gaf ik hem het idee dat ik interesse had) en vroeg direct wat dit mij ging kosten.
Die vraag mocht hij natuurlijk nog niet beantwoorden, immers je moet eerst de klant helemaal gek maken en aan het eind het bedrag noemen. Dus hij ging eerst nog even zijn callsheet langs met zijn ‘ja-antwoord´ vragen. Maar daar had ik geen tijd voor en onderbrak hem op zijn mooie vragenlijst met: ‘wat kost het, ik heb meer te doen en anders hang ik op´. Hij werd zenuwachtig en vertelde dat het om 20.000 euro gaat. ‘Erik, vind je dit een hoog bedrag als je weet dat je hier wel minimaal 200.000 euro aan kunt verdienen?´ ‘Ligt aan de marge´, was mijn antwoord en ging direct door naar mijn volgende vraag: ‘Michael, vertel eens welke CEO´s er dan komen.´ Er kwam geen antwoord, dus ik vroeg aan hem: ‘Wie zegt mij dat jij een eerlijke zakenman bent? Heb je een mailadres? Website? Kun je me een referentiekader geven? Welke bedrijven zijn er nog meer benaderd?´ Uiteindelijk vroeg ik hem teveel en hing Michael op. Hij was blijkbaar overruled door een andere verkoper.
Dezelfde middag kreeg ik weer een telefoontje van de receptie: Erik er is weer een Engelsman aan de lijn, en deze zegt te wachten op een Skype gesprek met je, maar dat zal ook wel onzin zijn. Ik kijk op mijn horloge en denk.. shit, mijn afspraak vergeten⃛
Erik Kroon
Erik Kroon
Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:
Laatste Blogs
05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...10-02
Schindler Familyday!27-01
Grote kans dat je volgende uit...09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...08-01
Waarom RentSeeDo mislukte06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...14-08
Outdoor is het nieuwe indoor09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...12-02
Pretpark of SOS Events02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...