Door:
Erik Kroon
Social media, moet je dat wel willen als ondernemer?
Geplaatst op dinsdag 1 november 2011In 1998 ging ik op internet en verklaarde iedereen me voor gek. Nu, 13 jaar later denken mensen hetzelfde over Social Media⃛ wie zal er gelijk krijgen? In 2006 was het dat ik lid werd van Hyves, een nieuw fenomeen volgens mijn toenmalige stagiair Coen, die nu mijn marketing afdeling runt. Ik kwam er al snel achter dat hyves geen portal was voor nieuwe handel en deed daar dan hooguit mijn vrienden op informeren. Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat veel ondernemers nog steeds niet begrijpen waarom ze op LinkedIn, Facebook en Twitter moeten.
Ik zal eerst beginnen met LinkedIn. Op dit moment telt mijn netwerk daar 1000 relaties, die ik ken via de evenementenbranche klantenbestand en uiteraard mijn zakelijk netwerk. LinkedIn is maar voor een paar dingen erg makkelijk; allereerst zijn groepen erg handig om te gebruiken. Hier meld je je aan en op deze manier heb je direct contact met je gewenste doelgroep, lees concurrenten of branche. Ander voordeel van LinkedIn is dat je er op deze manier makkelijker en sneller persoonlijk contact kunt krijgen met iemand binnen elk gewenst bedrijf. Als ik bijvoorbeeld een aanvraag krijg voor een relatie evenement voor een bedrijf die ik zelf nog niet ken, dan kijk ik eerst even in mijn netwerk via LinkedIn wie daar wel contacten mee heeft. Zo kom ik op een persoonlijker manier het bedrijf binnen en is mijn offerte een gezicht geworden in plaats van “een van de vele offertes”. Zo adviseer ik ook iedereen om op LinkedIn een groep te beginnen. Op deze manier worden al je concurrenten lid van jouw groep en kun jij hier je voordeel mee doen.
Facebook is iets heel anders, en is in eerste instantie iets voor jou als persoon en niet in eerste instantie iets voor je bedrijf, dacht ik. Nu zijn wij ook met SOS Events, de Veluwe Specialist, Veluwe-Valley etc. actief op Facebook.
Facebook is de nieuwe portal voor jouw volgers van je bedrijf. Op deze sites zetten wij (bizarre)foto´s, filmpjes en reacties van klanten neer. Daarnaast gebruiken wij Facebook om kortingen te geven of om een testuitje bij ons te doen. Op deze manier belonen wij onze fans! Een goed voorbeeld van Social Media inzetten in onze diensten is ons nieuwe arrangement Het Mysterie Van⃛. Teams moeten opdrachten uitvoeren die ze per smartphone van 'mister x' doorkrijgen. Uiteraard worden hun groepsfoto´s direct op Facebook gezet en kunnen ze tweets plaatsen op het Twitter account van @hetmysterievan. Verder staat op onze bedrijfswagens #sosevents zodat deelnemers tijdens het uitje kunnen twitteren over hun dagje weg met SOS Events en hebben we een QR code op elke bedrijfswagen die gelinkt is met onze facebookpagina zodat ze ons direct kunnen ‘liken´.
Twitteren. Het is een nieuw werkwoord geworden in Nederland. Elke dag komen er duizenden twitteraars bij. Een twitteraccount heb je zo aangemaakt en het enige wat je moet gaan doen is leuke en nuttige informatie daarop neerzetten. Geen spam of reclame van je bedrijf. Als je namelijk durft te delen dan kun je ook vermenigvuldigen. Alleen op deze manier krijg je volgers bij Twitter; en daar gaat het om: hoe beter je tweets, hoe meer volgers je krijgt. Ik Twitter persoonlijke meningen, foto´s, recensies van klanten en vertel waar ik op afspraak ben en met wie. Dat is mijn manier van twitteren.
En toen kwam ook nog eens Google+, tenminste, dat zit nu nog in de testfase, maar het zal me niet verbazen als dit een succes gaat worden voor google. De koppeling tussen youtube, gmail en Google+ is een sterk medium. Je beoordeelt websites, foto´s van je vrienden of concurrenten. Je plaats video´s op youtube en dus automatisch in je kring op Google+. Ook het voordeel dat je telefoneert of een skypegesprek voert via je Google+ account is natuurlijk 1 + 1. Nu ben je nog volop aan het waarderen voor Facebook (likes) maar straks doe je dit ook automatisch voor google.
Na mijn presentatie over Social Media aan de HES Amsterdam vroeg een student aan mij: of ik het allemaal als ondernemer nog wel kon volgen. Ik antwoordde hier oprecht en eerlijk dat ik de laatste tijd het steeds lastiger vind worden om zo snel te moeten schakelen binnen mijn organisatie en voor mijn organisatie. Maar het allerbelangrijkste is dat ik het allemaal wel heel erg leuk en een spannende tijd vind, en dat ik aantoonbaar kan maken dat de 1700 volgers die ik heb op mijn twitteraccount en dat onze 600 likes op Facebook mij veel brengen aan informatie, hulp en klandizie.
Vind je het niet leuk om dit te doen, zoek dan iemand in je organisatie die zich er voor 4 uurtjes in de week druk voor wil maken en het leuk vindt. Elke dag een half uurtje om te beginnen. Kies er niet voor om dit door een extern bedrijf te laten doen, zij moeten namelijk ook nieuwsfeiten hebben van je organisatie en dit kost uiteindelijk ook die 4 uren in de week, dus dubbele kosten.
Wie het gaat winnen? Voorlopig gok ik niet meer en kies ik voor alle partijen. Maar helaas betekent dit voor veel bedrijven dat het lastig is om in Facebook, LinkedIn en Google+ te investeren. Oh ja, dan moet je niet vergeten nog te reageren op mentions of retweets te plaatsen op Twitter en uiteraard te reageren op de vele online uitnodigingen. Ik wens je veel succes toe in deze tijden!
Erik Kroon
Erik geeft per jaar meerdere presentaties over hoe hij Social Media inzet voor zijn evenementen en zijn bedrijf.
Erik Kroon
Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:
Laatste Blogs
05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...10-02
Schindler Familyday!27-01
Grote kans dat je volgende uit...09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...08-01
Waarom RentSeeDo mislukte06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...14-08
Outdoor is het nieuwe indoor09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...12-02
Pretpark of SOS Events02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...