Door:
Erik Kroon
Nieuwsbrieven deleted
Geplaatst op vrijdag 23 september 2011In 1999 verzamelde ik mijn eerste mailadressen en plaatste deze in een Excel sheet.CRM en andere tools die we nu voor handen hebben stonden toen nog niet in mijn vocabulaire.
In 2003 verstuurden wij onze eerste digitale nieuwsbrief en dat deden we naar bijna 1200 mailadressen. Het respons was enorm, mede doordat er in die tijd niet veel nieuwsbrieven werden verstuurd. Wij hadden extra mensen bij de telefoon zitten als de nieuwsbrief werd verstuurd want bijna 60% opende in die jaren onze digitale versie.
Nu, nog geen 8 jaar verder hebben we 39.000 mailadressen en versturen wij nog steeds, wel gesegmenteerde, nieuwsbrieven. De conversie reikt ondertussen niet hoger dan 11%. Conclusie zou kunnen zijn: nieuwsbrieven zijn uit. Hoe komt dit? Het antwoord kunt u zelf bedenken, hoeveel ‘spam´ ontvangt u? Hoeveel nieuwsbrieven opent u nog?
Ik zal wat voorbeeldjes noemen. Groupon heeft binnen no time een bestand van enkele miljoenen mailadressen in Nederland verzameld. Ze sturen elke nacht een of meerdere mailtjes naar je. Nu heb ik ook nog een afwezigheidswizard aanstaan dus sturen ze me nog een mailtje dat mijn antwoord op hun mailtje niet wordt gelezen. Elke ochtend 8 mailtjes in mijn mailbox. En⃛ wanneer heb ik er gebruik van gemaakt? Nooit. Ik erger me binnen de kortste keren aan mail waar ik op dat moment niet op zit te wachten.
Ander voorbeeld; een nieuwsbrief die ik van een hotel ontving zag er als volgt uit; we hebben prachtige hotelkamers, lekker eten en mooie vergaderzalen. Je stuurt een nieuwsbrief zonder nieuws; immers elk hotel heeft hotelkamers, heeft lekker eten (tenminste daar ga ik veelal vanuit) en mooi vergaderzalen. Een nieuwsbrief moet nieuws bevatten. Zonder nieuws wordt je conversie 0% en dan kun je 100.000 mailadressen hebben, 0 x 100.000 =⃛
Andere foute nieuwsbrieven: een nieuwsbrief laten samenstellen door een extern bedrijf. Zo kan ik me herinneren dat een videotheek naar zijn leden elke week een nieuwsbrief verstuurde. Het bedrijf gaf een lijst met nummers door die correspondeerde met titels van dvd´s. Zo hadden ze in de maand december een speciale nieuwsbrief voor de feestmaand bedacht met allemaal dvd´s voor kinderen. Alleen op de tweede rij stond een porno DVD. Hoe is het mogelijk? Geen controle en geen betrokkenheid en niet inzien hoe belangrijk een goede nieuwsbrief is.
Oké, laatste foute voorbeeld; ik kreeg een nieuwsbrief van iemand die bemiddeld in bands en in artiesten. Zonder dat ik erom had gevraagd kreeg ik zijn nieuwsbrief in mijn mailbox. Ik had geen mogelijkheid om mij af te melden en stuurde een mailtje met de tekst kunt u mijn mailadres uit uw bestand halen. Hierop kreeg ik een mailtje met de tekst; waarom wenst u onze nieuwsbrief niet meer te ontvangen dan? Ik kon mijn energie bij elkaar halen om hem te melden dat ik zijn bedrijf niet kende, en zeker wist mij nergens aan te hebben gemeld voor zijn nieuwsbrief.
Hierop kreeg ik een volgende reactie: geachte heer kroon, u bent lid van de IDEA en wij ook dus dan begrijpt u dat wij u opnemen in onze database van onze nieuwsbrief. Ik heb maar niet meer gereageerd.
Wat is dan wel een goede nieuwsbrief? Een nieuwsbrief moet in eerste instantie nieuws bevatten. Verder zou je kunnen kijken om de lezer te belonen omdat hij/zij bereid is om de nieuwsbrief te lezen en als derde zou ik adviseren om het als recensie en referentie ruimte te zien. Laat anderen vertellen over je diensten zo hoef je jezelf niet op de borst te kloppen. Iedereen moet zich moeiteloos kunnen afmelden, en uiteraard mag je niet zomaar iedereen een nieuwsbrief sturen zonder dit van te voren (schriftelijk) of via een vinkvakje geregistreerd te hebben. Nooit dagelijks of wekelijks mailen, behalve als je elke keer iets nieuws te brengen hebt (al zie ik bij Groupon regelmatig dezelfde aanbiedingen langskomen?). Zoek de beste dag uit, en segmenteer je mailadressen zodat je beter op maat gerichte nieuwsbrieven kunt versturen.
Immers, een accountant leest liever een recensie van een collega accountant dan van een bouwbedrijf (of andersom uiteraard ). Neem een nieuwsbrief dus serieus, maak het persoonlijk en onderscheidend. Succes met deze vorm van zenden, en wie weet ga je daardoor meer handel ontvangen.
Erik Kroon
Mocht je een voorbeeld willen zien van de nieuwsbrief van SOS Events, of er eventueel op abonneren kijk dan hier.
Erik Kroon
Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:
Laatste Blogs
05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...10-02
Schindler Familyday!27-01
Grote kans dat je volgende uit...09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...08-01
Waarom RentSeeDo mislukte06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...14-08
Outdoor is het nieuwe indoor09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...12-02
Pretpark of SOS Events02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...