Erik Kroon

Waarom RentSeeDo mislukte

Geplaatst op woensdag 8 januari 2020


Ik was in 2015 op mijn zoveelste vakantieadres, en weer gefrustreerd... Maar niet over de plek. Ik bereid namelijk al onze reizen zelf voor. Als een bezeten man speur ik Google Earth af naar onbekende plaatsen, steden, landen en eilanden. Ik blijf net zo lang inzoomen totdat ik vind dat we een bepaalde plek moeten ontdekken. Tot in detail bereid ik de reis voor en met uiterste precisie check ik welke activiteiten we in de omgeving kunnen doen. En wees gerust, ook strand, zwembad en ligbedjes vallen bij mij onder activiteiten.

Maar waarom dan toch die onrust? Nou, omdat er in 2015 geen mogelijkheid was om activiteiten online te boeken, vooral wereldwijd niet. Met ons bedrijf LeisureKing waren we op dat moment in Nederland al aardig bezig om Jan en alleman online boekbaar te krijgen, daar was namelijk behoefte aan. Maar in het buitenland (en ook nog in 2019 als ik deze blog schrijf aan een strand op Mauritius) kom ik weer tot de conclusie dat dit nog steeds een drama is. Maar goed, eerst terug naar mijn frustraties van 2015.

We waren op vakantie in Thailand en St. Lucia en reisden door naar Martinique. Alle activiteiten die op TripAdvisor en soortgelijke sites stonden waren niet te boeken. Ja, wel telefonisch. Of door middel van een voucher, waarbij je uiteindelijk alsnog moest bellen of het mogelijk was. (Dit gebeurt overigens nog steeds.) Dit moest toch anders kunnen?! En daarom bedachten we een platform waar je activiteiten online kon boeken en betalen. Met de zekerheid dat de activiteitenaanbieder ook wist dat je kwam. Uitvoerbaar? Ja. Makkelijk? Ja. Want met ons LeisureKing reserveringssysteem kunnen we dit garanderen.

Met dit idee hadden we een gevoelige snaar geraakt en we werden al snel overal uitgenodigd om ons platform, wat de naam RentSeeDo had gekregen, te pitchen. De website van RentSeeDo vulden we met onze eigen activiteiten en die van onze LeisureKing klanten. Ruim 5.000 activiteiten stonden online en er volgden transacties. We verdienden geld.

Onderweg naar de Web Summit in Lissabon, waar we mochten pitchen voor verschillende financierders /investeerders zoals Airbnb, Booking.com en grote hotelketens, hadden we het gevoel dat we op het juiste moment op de juiste plek waren. Van de Nederlandse ambassade kregen we lovende woorden en op elke vraag kwam een antwoord. Met een portefeuille vol contacten gingen we weer terug naar Nederland. En... dan gebeurt er natuurlijk helemaal niets. Je moet zelf blijven doortrappen. En dat deden we ook.

De volgende stap was het benaderen van alle hotels in Nederland met de vraag welke activiteiten in hun directe omgeving bij hun in de Top 10 stonden. Het liefst papa-en-mamabedrijven. Op deze manier vergaarden we veel kennis en konden we ook deze bedrijven benaderen om op RentSeeDo te komen staan. Ook staken we veel tijd in het optimaliseren van het platform en hebben we zelf veel content geschreven. Uiteraard ook in het Engels en gekoppeld aan Google Translate. Uren, dagen, maanden gingen voorbij. Alles liep op rolletjes.

Nadat we het verdienmodel onder de loep hadden genomen werd het tijd om RentSeeDo landelijke bekendheid te geven en partners in het buitenland te zoeken. Nederlanders die wonen en werken in het buitenland, en een leuk bijbaantje als partner wel zien zitten was het plan. En ook dat lukte. Frankrijk, Portugal, Duitsland, Hongarije en Italië waren aan boord. Met als gevolg aanbod in Nederland en Europa en een paar duizend euro in de maand over. Niet lang daarna hebben we het platform uitgebreid met de Front Office App. Voor ieder hotel gratis te gebruiken. Via deze app kon de receptiemedewerker activiteiten in de directe omgeving online reserveren voor hun gasten. Uiteraard met een verdienmodel voor het hotel. Slim toch?!

En toch eindigden we dit avontuur in 2018. In november van dat jaar besloten we alle investeringen in RentSeeDo stop te zetten. Eerst het buitenland en daarna Nederland. We misten kapitaal. We misten groei kapitaal. Had ik deze kunnen krijgen? Ja. Makkelijk. Redelijk. Er lag her en der wel een paar ton klaar om te herinvesteren. Om gas te geven. En toch deed ik het niet. Maar waarom niet?

Viator en GetYourGuide waren groeiende, met centjes van o.a. TripAdvisor. Op het gebied van Adwords campagnes zijn zij heer en meester. We hebben een keer een test gedraaid op Nederlandse toeristen in Praag en buitenlandse toeristen in Amsterdam. Een maand lang... met als uitkomst een negatief resultaat van +/- €15.000,00. Enige winst was alleen te behalen op minder toeristische plaatsen, omdat Viator en GetYourGuide daar nog niet zaten of hier geen handel in zagen.

Ja, de Front Office App werd enthousiast ontvangen. Maar vooral door hotels in Nederland. In het buitenland was het een heel ander verhaal. Hier werd de app gezien als concurrent van de concië rge. Die meneer bij de deur die 'alles' graag voor je regelt en ondertussen een zakcentje van leveranciers ontvangt. In zijn kontzak uiteraard.

Na een behoorlijke testperiode, met de bekende A/B testen, kwam bij mij het besef dat we niet Europees aan de slag moesten. Eerst maar eens Nederland op de kaart zetten. Maar ook hier zou ik geld voor moeten ophalen. En daar zat de pijn. Ons verdienmodel was in commissie te dun. Hard werken voor een te klein resultaat met te weinig potentie. Dus... Ja, precies. Stekker eruit. Afscheid nemen en verder gaan. Gelukkig was ondertussen ons reserveringssysteem groeiende, mede door bovenstaande inzet, en ging mijn andere bedrijf SOS Events op volle toeren. Mijn focus heb ik verlegd, mijn tranen gedroogd, en ik ben verder gegaan.

Achteraf voelt het RentSeeDo avontuur voor mij als een perfecte leerschool. Zeker als ik zie waar mijn andere bedrijven nu staan. Wat ik ervan heb geleerd? Dat stoppen een keuze is en geen gezichtsverlies. Dat afhankelijk worden van investeerders met bijbehorende verantwoordelijkheid, niet iets is wat bij mij past. En dat laatste is voor mij misschien wel het belangrijkste: vrijheid in ondernemerschap. Zaken doen met wie ik wil, zonder verantwoordelijkheid af te leggen aan wie dan ook. Heerlijk.

Zo, en dan nu maar eens een duik nemen in de zee. En nadenken over welke activiteit we gaan doen. Zal het iets worden met Big John, die net aan mijn bedje zijn fantastische catamaran trip probeerde te slijten? Of wordt het toch iets wat TripAdvisor of het hotel voordraagt? We gaan het zien. Just relax. Geen stress, van niemand.

Erik Kroon

Erik Kroon

Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.

Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:

Laatste Blogs


05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...

10-02
Schindler Familyday!

27-01
Grote kans dat je volgende uit...

09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...

08-01
Waarom RentSeeDo mislukte

06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...

14-08
Outdoor is het nieuwe indoor

09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...

12-02
Pretpark of SOS Events

02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...
» Alle blogs