Erik Kroon

"Sorry, je krijgt geen offerte van me"

Geplaatst op woensdag 8 maart 2017


"Erik, er is telefoon voor je." Iemand heeft een probleem met zijn personeel wordt mij verteld. Ik vraag voor de zekerheid nog even of ze misschien het nummer van het uitzendbureau met ons hebben verwisseld. Maar mijn receptioniste begrijpt mijn opmerking blijkbaar niet, want prompt krijg ik 'hem' aan de lijn.

Aha, het is een oude schoolvriend (Paul), die sinds twee jaar eigenaar is van een schoonmaakbedrijf. Hij vertelt me dat hij gek wordt van zijn personeel en een wild idee met mij wil delen. Hij wil al z'n personeel een spectaculair bedrijfsuitje geven, want dan zal de sfeer daarna wel beter worden.

"Oké, dat is een begin", zei ik. Mijn oude schoolvriend werd even stil en begreep niet goed wat ik bedoelde. "Je lost met een bedrijfsuitje natuurlijk niet in één klap de slechte sfeer in je bedrijf op, maar het is wel een stap in de goede richting." Mijn wedervraag was wat precies het probleem was van de slechte sfeer. Volgens Paul kwam dat mede door de overname en het feit dat hij gewend was om te werken volgens een beleid. De vorige eigenaar werkte zonder duidelijk beeld en visie, waardoor het een zooitje was. Oké, maar verdiende de vorige eigenaar wel geld en was de sfeer toen wel goed? "Uh, ja... de sfeer was goed. Er werd hard gewerkt en de resultaten die in het verleden werden gehaald zijn het afgelopen jaar niet gerealiseerd."

Na 15 minuten viel het kwartje bij Paul. "Ik geloof dat je mijn ogen hebt geopend: het probleem ligt mede bij mij. Ik moet anders denken en anders werken. Wat zou jij mij nu adviseren?" Ik antwoordde: "Vertel aan al het personeel je uitdaging. Stel je kwetsbaar op en vraag hen mee te denken over een oplossing. Pas je beleid hierop aan en zorg ervoor dat het voor jou en je personeel werkbaar wordt. Daarna pas bel je mij weer op en organiseren we een helikopterdropping met teambuildingsopdrachten en naderhand een goede BBQ! Op die manier werk je op een spectaculaire en ontspannen manier aan het verbeteren van de onderlinge sfeer. Je krijgt dus nu geen offerte van me." Hij was het met mij eens en bedankte me voor mijn advies.

"En weer verlaat een tevreden klant het pand", aldus cabaretier Herman Finkers. :-)

Met vriendelijke groet,

Erik Kroon
Eigenaar SOS Events BV
www.bedrijfsfeest.nl

Erik organiseert 1200 bedrijfsevenementen per jaar en is tevens eigenaar van Klimbos Garderen, Escaperoombeekbergen.nl, VeluweSpecialist en Mini Classic Tour.

Erik Kroon

Erik Kroon

Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.

Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:

Laatste Blogs


05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...

10-02
Schindler Familyday!

27-01
Grote kans dat je volgende uit...

09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...

08-01
Waarom RentSeeDo mislukte

06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...

14-08
Outdoor is het nieuwe indoor

09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...

12-02
Pretpark of SOS Events

02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...
» Alle blogs