Door:
Erik Kroon
Oude wijze mannen
Geplaatst op vrijdag 17 december 2010“Erik, hoe werkt social media?” Het was halverwege 2010, locatie Nyenrode. Een tafel vol met heren, oude wijze mannen. Eigenaren van grote bedrijven, hele grote bedrijven. Maar ze hadden de complete aansluiting met social media gemist. “Is het risicovol?” “Kan ik er geld mee verdienen?” “Wat kost een abonnement op Twitter?”. De vragen bleven maar komen. Ik begon mijn verhaal over hoe belangrijk social media voor ieder bedrijf is. Ik legde kort uit dat je het als een verjaardagsfeestje moet zien. In jouw huis zitten allemaal vrienden en familie van elkaar. Ze vertellen elkaar wat je zeker zou moeten kopen en wat je zeker moet laten. Zo werkt Twitter eigenlijk ook. Mensen vertellen wat ze leuk vinden, maar ook zeker wat ze niet leuk vinden. Dat laatste is een risico, maar eigenlijk zijn dat ook de kansen. De helft van de zaal was mij al kwijt. “Erik, leg het eens uit aan de hand van een voorbeeld” “Oké, 4 jaar geleden heb ik een nieuw huis gebouwd. Omdat ik graag de touwtjes in eigen handen heb kocht ik op internet alles los in en zorgde ervoor dat “mijn mannetjes” deze dan weer inbouwde in mijn nieuwe huis. Dat scheelt toch geld, en ik vind het eigenlijk ook gewoon leuk. Zo kwam ik op vrijdagavond op een website voor inbouwapparatuur voor keukens. De website liet tevreden klanten hun reacties plaatsen. Ook las ik een recensie van een ontevreden klant. Hij schreef:”Dit is een slecht bedrijf, het luistert niet naar klachten en heeft slechte service. Koop hier niets, ze leveren te laat en deze recensie halen ze maandag weer offline.” Ik moest lachen om het laatste zinnetje en was nieuwsgierig of maandag de recensie nog online stond. Nee, deze was inderdaad verwijderd. Ik besloot om daar geen spullen te kopen.” “Erik, mooi verhaal maar het is toch ook vervelend als iemand zoiets schrijft?” “Klopt, maar zie dit nou gewoon als een verjaardagsfeestje waarbij dezelfde persoon zit te vertellen over dit slechte bedrijf, dat ook nog eens elke keer zijn recensie offline haalt.” “Maar wat had het bedrijf dan moeten doen?” “Heel simpel; bel de klant op, los het probleem op en op de volgende verjaardag vertelt hij hoe goed er op zijn klacht gereageerd is en hoe goed het bedrijf welniet is. En omdat hij de reactie van het bedrijf zo goed vindt, past hij zijn recensie aan.” De heren begonnen het te begrijpen en vroegen toen:”Wat heeft dit met Twitter en zo te maken?” “Twitter kan precies hetzelfde aanrichten. Denk maar aan Youp van ´t Hek. Bij de klantenservice van T-Mobile kreeg hij het niet voor elkaar. Vervolgens heeft hij zijn onvrede geuit aan zijn volgers op Twitter.” “Oh ja, dus dat is eigenlijk hetzelfde.” “Precies!” “En hoe zit het met Hyves, moet ik als bedrijf ook een hyvespagina hebben?” “Als je Hyves zegt dan zeg je ook Facebook. Hyves is in Nederland een grote speler maar met Facebook kun je meer mee als bedrijf. Zeker als je internationaal georiënteerd bent. Bij deze websites kun je kiezen om een profiel te plaatsen. Maar ook blijf je in contact met de ‘vrienden´ van je bedrijf, je kunt reacties plaatsen, reageren op hun activiteiten en foto´s of filmpjes delen. Als je dit doet, moet je zorgen dat je ook in contact met ze blijft, geef ze af en toe kortingen en laat ze meedenken met jouw product of dienst. Op deze manier krijg je meer betrokkenheid bij jouw afnemers. Ze hebben het idee dat iets hun idee was en op een verjaardagpartijtje zullen ze er dan uiteraard weer over vertellen.” “Erik, hoe doe jij dit?” “Allereerst nodigen wij via onze digitale nieuwsbrief (met 38.000 abonnees) mensen uit om bijvoorbeeld een testuitje mee te maken. We zetten er bij dat ze meer kans maken om deel te mogen nemen aan het testuitje wanneer ze lid zijn van de facebookpagina en ons volgen op Twitter. Tijdens het testuitje loop ik zelf mee om de reacties te horen; zo kunnen wij onze uitjes optimaliseren en verbeteren. Daarna implementeren wij dit in ons nieuwe arrangement en krijgen de deelnemers een extra korting wanneer ze deze activiteit boeken. Tijdens het testuitje maken we foto´s en plaatsen deze op Twitter. Zo kunnen ook degene die niet deelnemen aan het bedrijfsuitje wel de activiteit meemaken. Ik raad jullie ook aan om duidelijke richtlijnen te maken. Zodat degene die twittert zich goed realiseert dat sommige tweets vervelende consequenties kunnen hebben voor het bedrijf.” “Erik, en wat is LinkedIn?” “LinkedIn is je eigen zakelijke netwerk. Je kunt het gewoon opstarten om zo zelf wijzer te worden via dat netwerk. Met LinkedIn is het makkelijk om groepen aan te maken of te volgen. Zo kun je elke dag het nieuws uit je branche ontvangen, ook dat van je concurrenten. Tot slot is LinkedIn vooral heel erg leuk.” De laatste vraag die klonk uit het kasteel aan de Vecht: “Erik, ik moet dus vaker naar verjaardagen?” “Ja Jan, ik ben blij dat je mijn verhaal hebt begrepen!”
Erik Kroon
Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:
Laatste Blogs
05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...10-02
Schindler Familyday!27-01
Grote kans dat je volgende uit...09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...08-01
Waarom RentSeeDo mislukte06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...14-08
Outdoor is het nieuwe indoor09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...12-02
Pretpark of SOS Events02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...