Door:
Erik Kroon
Being a clown is serious business
Geplaatst op maandag 13 december 2010Sinds ik weet niet hoelang verzorg ik op verschillende HBO opleidingen seminars. Veelal geef ik deze presentaties om toekomstige stagiairs te interesseren in SOS Events. De titel is al jaren hetzelfde: 'being a clown is serious business'. Ooit kocht ik een shirt van Boss, waar deze tekst op stond. Ik ben gaan googlen (en doe dit maar eens) en je zult zien dat de tekst komt van het beste circus ter wereld; Cirque du Soleil. De tekst die erbij hoort is: "it's not about being stupid, but it's about being open". Met deze tekst begin ik dan ook altijd mijn presentatie. Ik leg hierbij uit dat de outdoorbranche een beetje het zwarte schaap in de evenementenbranche is. Wij zijn toch die gasten van vlotjes bouwen, boogschieten en survivallen in de Ardennen, is de eerste reactie die ik uit de zaal krijg. Ja, dat is de outdoorbranche. Dit signaal komt van 'de algemene mens' en komt zeker vanuit de evenementenbranche.
Zo was ik ooit eens op de evenementenbeurs in Utrecht. Ik was net voor mijzelf begonnen en vroeg, aan een volle zaal met geïnteresseerden, of de outdoorbranche en teambuilding een meerwaarde kon zijn binnen een evenement in het algemeen. De voorzitter nam het woord, ik zal zijn naam niet noemen maar hij heeft een van de grootste evenementenbureaus van Nederland, en geeft het volgende antwoord: “Oh, u hebt het over bedrijfsuitjes, dat zijn eigenlijk geen events. Bedankt voor uw vraag.” En ik wist genoeg. In 2006 werd ik gevraagd om lid te worden van IDEA, de beste organisatiebureaus van Nederland, wat een eer! Eenmaal kennisgemaakt met de leden kwam ik er achter dat er veel 'blabla' is en wanneer ik zei wat ik voor werk deed er denigrerend naar me werd gekeken. Ik wist genoeg, ook dit voelde niet als een warm bad. Hoe komt dat toch dat wij zo worden gezien? Komt het door het vlotdrama? Of komt het omdat boogschieten niet sexy is?
Graag zou ik SOS zien als de Cirque du Solei in de outdoorbranche. Maar ja, leg dat een student maar eens uit⃛ Tijdens de presentatie vertel ik over onze marketingstrategie, over onze totale service naar de klant toe zoals; foto´s en video´s die wij nemen tijdens het evenement. Over maatwerk; over gratis locatie advies; over onze EveneMunten die je automatisch spaart als je klant bent bij ons; over ons MVO programma; over innovatie; over, over... Ik vertel eigenlijk alles, tot en met onze omzet. Ik deel namelijk graag alles. Iemand die kan delen kan namelijk ook vermenigvuldigen. It´s not about being stupid, its about being open. Ik praat nogal snel en veel. Dat zit in de familie Kroon, al verdenk ik mijn moeders kant er ook van. Na de presentatie krijgen ze altijd de kans om vragen te stellen. Veelal zijn dit algemene vragen als “hoe kwam u op het idee van de limodropping?” of op het idee van de Mini Classic Tour et cetera. Één vraag komt altijd terug: “Meneer Kroon, mag ik vragen welke (hbo) opleiding u hebt genoten?” “Uhm, zwemdiploma A, B, lagere school, MAVO, MTS elektronica en AOV⃛” Het wordt stil in de zaal.
Erik Kroon
Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:
Laatste Blogs
05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...10-02
Schindler Familyday!27-01
Grote kans dat je volgende uit...09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...08-01
Waarom RentSeeDo mislukte06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...14-08
Outdoor is het nieuwe indoor09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...12-02
Pretpark of SOS Events02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...